maandag 8 december 2014

Lees de sporen van 'le monde qui marche'


Afgelopen najaar heb ik met een installatie meegedaan aan het Bram Roza Festival op het gors bij Nieuw Beijerland.
Het gors is een prachtig stukje natuur in de Hoeksche Waard. Het bevindt zich achter de molen, vlak bij het water (het Spui) tussen de Oude Maas en het Haringvliet. Ieder jaar doen er rond de 25 beeldend kunstenaars mee aan dit festival dat poëzie, theater en beeldende kunst een podium geeft.


Seinpost
Het thema in 2014 was seinpost. Wij konden dat ieder naar eigen idee vorm geven.
Zoals vroeger een bericht in een fles aan de oceaan werd toevertrouwd, zo zenden we nu virtuele seinpost de ruimte in.
In 2006 is een ruimtesonde op weg gegaan naar Pluto. De Amerikaanse space artist, Jon Lomberg, wil gegevens van de aarde uploaden om naar het computergeheugen van deze sonde te sturen. Beelden en geluiden van over de hele wereld wil hij verzamelen om zo aan buitenaardse beschavingen een visitekaartje van de mensheid te geven. Einde dit jaar zal de NASA, zo hij hoopt, groen licht geven voor dit project.
Wat willen wij als kunstenaars meegeven geven om aan buitenaardse wezens te laten zien: hoe de mensheid leeft, wie we zijn. Wat moeten ze weten, horen of zien. …

  
Le monde qui marche
 Ik verpakte mijn seinpost, de boodschap die ik buitenaardse wezens over het leven op aarde wil geven in ‘Le monde qui marche': een installatie met schoenen. 


Schoenen die voetsporen maken in het zand en in de aarde.
Schoenen die voor mij symbool staan voor de zoektocht die wij allemaal als mens ervaren in dit leven.
De zoektocht naar onze eigen weg.
Waarom zijn we hier op aarde?
Wat is de zin ervan?
Welke zin kunnen en willen we er zelf aan geven?
Wat is de bedoeling van alle gelukkige en ongelukkige momenten?
Van alle ontmoetingen, van alle momenten van afscheid?
Van alle successen en alle mislukkingen?
Van alle vreugde en alle verdriet?
We lopen soms op een eindeloos lange weg en weten niet precies waar die uitkomt.
Het enige dat we kunnen doen is vertrouwen dat we in de goede richting lopen.
Soms komen we in een cirkel waarin we schijnbaar eindeloos rondjes lopen.
Als we eenmaal inzien dat we in een cirkel lopen, dan beseffen we dat we eigenlijk in een spiraal omhoog lopen.  En dan…


En dan nu, de sporen 
Het festival vond in september plaats. Dus inmiddels is de installatie allang weer opgeruimd.
Voor alle bezoekers was mijn vraag: wat is jouw boodschap aan buitenaardse wezens?
 Hier volgt een overzicht van alle boodschappen die in de schoenen gestopt zijn of die mij toegestuurd zijn via internet. Het is een mooie verzameling geworden! Dit zijn als het ware de sporen die 'Le monde qui marche' nalaat. Zoals ook de schoenen na het festival sporen na lieten in het gras.

Het leven is als een
voetstap in de sneeuw
Jan


De hemel is blauw
Ik hou
van jou
Coen Heeren

Breathing in, breathing out
Breathing in, breathing out
 I am blooming as a flower
I am fresh as the dew
I am solid as a mountain
I am firm as the earth
I am free

Breathing in, breathing out 
Breathing in, breathing out
I am water reflecting
What is real, what is true
And I feel there is space
Deep inside of me
I am free
I am free
I am free
Song from:  Thich Nhat Hanh
Marja van den Hurk



                                                          
Roosjes zijn rood viooltjes zijn
Blauw ik dacht dat ik mooi was
Maar toen zag ik jou
Anoniem






Tu deviens responsable pour toujours de ce que tu as apprivoisé.
Tu es responsable de ta rose
Antoine de Saint- Exupéry
Yannick Guitton

Ik hoop dat er vrede komt
en dat iedereen gelukkig is
en dat ik mag logeren met Liz
Nienke Vos


Sommigen van ons voelen zich één
met de mensheid, voorouders en de aarde.
Anderen nog niet.
Kun je ons misschien leren
 hoe we ons als mensheid
één kunnen voelen en
dus niet langer de behoefte hebben
om ons tegen elkaar af te zetten,
maar onze gezamenlijke energie
kunnen inzetten om te groeien?’
Ria Verhoogh




Cultuur
+
Natuur
+
Zon 
=
Bram Roza Festival
Maike Flinterman


     L’homme est trop individualiste. 
Apprenons à partager.
Iann Trouin

“Hello babies. Welcome to Earth.

 It's hot in the summer and cold in thewinter.
 It's round and wet and crowded.
 On the outside, babies, you've got a hundred years here.
There's only one rule that I know of, babies-
"God damn it, you've got to be kind.” 

Kurt Vonnegut
Marja van den Hurk




‘Dag in dag uit, stap voor stap, van dag tot dag ‘
Zo gaan wij voort.
Marjan Broekhuijsen


 VOLG JE HART
Inge van Aalst

 La vie mérite d’être vécu.’
Alextraterrestre’

Hoe praten jullie in het aliens?
Zo misschien?
Aaawhoei !!!!
Anoniem


Een reis van vele honderden kilometers
 begint op het punt onder iemands voet".
 Bron: Lao Tse.
 Samantha  Nice

Zonder liefde
Geen
Vrede !! 
xxx
Chris  J

Schoenen wandelen steeds verder
 Zoeken de horizon
 Onbereikbaar dichtbij
Yteke en Henk Leeuw


WEG
Niet altijd wijst de weg zichzelf. Er zijn er
die zich verliezen in steeds meer en steeds
minder doorzichtige stenige zijpaden, in omhoog
en omlaag zonder duidelijk doel, en nog altijd
is het een weg, met de sporen die daarop wijzen.
Misschien, denk je ergens, halverwege of waar
het ook mag zijn, als je in kalme angst meent
verdwaald te zijn en zelfs de weg terug nooit
meer te zullen vinden, misschien is er een oog
dat deze verwarde weg ziet als een rechte lijn,
als een pijl, die zonder omhaal afvliegt op
het doel. Vertrouw daarom de weg, altijd, want
hoe dan ook, hij komt aan, anders was hij er niet.

Tom van Deel
Louise Broekhuijsen




         
  LIEFDE
   Heintje Kemink


Think of all the
Things you ‘ve got
Then you won’t think
Of what you have not
(around the world in 80 days)
Janny v.d. Noordt

Hé wacht eens
even!
Ik wil je een
kusje geven
Geniet met mij
en de Zon  
erbij
Evelien


Loop met me mee
Langs de waterkant
Misschien ligt de
boodschap van de
aarde in het zand
Anoniem

Am I wrong?
Ik voel me sexy als ik dans
Wiggle wiggle
Stay with me
Because am happy
Jij zingt want dat is jou talent
Nikki en Marine
Alles van waarde is weerloos
Lucebert
Els

Kunst overal kunst in
het heelal
Kunst           kunst is
Xxx  kunst       mooi
        Kunst
Ik wil slapen bij Nienke
Liz Jonas





Groetjes aan
eventuele wezens
in het heelal
Anoniem









De verzameling schoenen staat klaar om een andere plek te vinden voor een nieuwe 'monde qui marche'. Het liefst in een grote (binnen) ruimte. Dus als je ideeën hebt. Welkom!  

Wil je meer zien van mijn schilderijen en ruimtelijk werk? Kijk dan verder op de site van atelier eb.

Een hartelijke groet,
Eleonore

Geen opmerkingen:

Een reactie posten